@article{oai:kobe-c.repo.nii.ac.jp:00005694, author = {津上, 智実 and TSUGAMI, Motomi}, journal = {神戸女学院大学女性学評論, Women's Studies Forum}, month = {Mar}, note = {本論は、邦語歌唱運動を展開したソプラノ歌手の永井郁子 (1893~1983) に関する研究の一環として、日刊3紙『釜山日報』『朝鮮新聞』『毎日申報』掲載の記事を検討し、植民地朝鮮における音楽活動の一端を明らかにしようとするものである。今回の調査では、データベースで検索が可能な新聞で概略を掴むところから始めることとし、『釜山日報』に24点、『朝鮮新聞』に13点、『毎日申報』に5点、計42点の記事 (1928~1932) を見出した。それらの内容から、永井郁子の朝鮮楽旅について、まずは政府系の『毎日申報』が音頭を取った後、1930年には民間新聞の『朝鮮新聞』が、1932年は同じく民間新聞の『釜山日報』が肩入れしたことが判明した。実際、1928年の京城での演奏会は毎日申報社、1930年には朝鮮新聞社、1932年の釜山での演奏会は釜山日報社が主催となって、記事多数を掲載して盛り立てたことが明らかとなった。1932年に永井郁子は朝鮮楽旅はこれで6回目と述べており、今回の調査で第1回から第6回に及ぶ演奏旅行の大まかな輪郭を掴むことができた。また、3回の演奏会 (1930年10月7日釜山、同17日京城、1932年4月14日釜山) のプログラムが記事中に掲載されており、その分析から演奏曲目の組み立てを把握することができた。さらに、演奏会の終わりに聴衆と「君が代」を斉唱することを慣例化していたという問題点や、憲政会の論客として知られた政治家永井柳太郎との繋がりといった事柄が浮かび上がってきた。永井郁子が邦語歌唱運動を展開した時期 (1925~1941) は、日本が朝鮮や満州、台湾に対する植民地主義を協力に推し進めた時期に当たり、その中で文化的民族主義を掲げた永井の活動は、当時の音楽家の活動のあり方として多義的な問題を孕んでいる。, This paper aims to describe the 'Singing in Japanese Movement' given by Soprano singer NAGAI Ikuko (1893-1983) in colonial Korea through the daily newspaper articles found in Busan Daily, Chosun Newspaper and Daily Report. In the database of Korean Newspapers, twenty-four articles on her were found in Busan Daily, thirteen in Chosun Newspaper, and five in Daily Report from 1928 to 1932. From their contents, it became clear that her performing tours were supported first by the governmental newspaper Daily Report, and then by non-governmental newspapers such as Busan Daily and Chosun Newspaper. In 1932, NAGAI explained that her Korean tour was the sixth one. The analysis of these articles provides an overview of her Korean tours from the first to the sixth. Programs of her three concerts in Busan and Keijo in October 1930. and in Busan in April 1932 were printed in these newspapers. From their analysis, her program construction became clear, making the section of 'the famous pieces of eight countries' as its central part. It cannot be overlooked that she made it a custom to sing 'Kimigayo' with her audience at the end of her every recital also in colonial Korea. In addition, it was found that she had a connection with NAGAI Ryutaro, a famous politician at that time. The period when she developed her 'Singing in Japanese Movement' (1925-1941) was a time when Japan pushed colonialism strongly towards Korea, Manchuria, and Taiwan. In this trend, NAGAI's activities proclaiming cultural nationalism must have had multiple problems as 'a performance of Japanese women's newly gendered identity in multiple publics, and a performance of Japanese people abroad intent on proving their status to their neighbors' (Mari Yoshihara, 2004,976-977).}, pages = {41--68}, title = {『釜山日報』『朝鮮新聞』『毎日申報』に見るソプラノ歌手永井郁子(1893〜1983)}, volume = {33}, year = {2019}, yomi = {ツガミ, モトミ} }