@article{oai:kobe-c.repo.nii.ac.jp:00005813, author = {平井, 俊男 and 中川, 徹夫 and NAKAGAWA, Testuo and HIRAI, Toshio}, journal = {神戸女学院大学教職センター研究紀要, Journal of Center for Teacher Education, Kobe College}, month = {Mar}, note = {この研究の目的は、高等学校新学習指導要領で謳われている主体的・対話的で深い学びを生徒に保障するための、マイクロスケール実験の開発である。これまでに大阪府立長尾高等学校では、市販の安価な小型電子天秤を用いた、従来よりも少量かつ安価で実施可能なマイクロスケール実験を開発してきた。そのうちのひとつが、化学基礎の教科書の「化学反応の量的関係(炭酸カルシウムと塩酸の反応により、二酸化炭素が生成する)」のマイクロスケール実験である。2018年度、3年理系化学選択者(24名)を対象に、前述の実験をどの程度(例えば、通常スケールの1/8)までマイクロスケール化が可能かを生徒自らが検討し、実験で検証する授業を50分×5コマ(事前指導、実験、データ処理・考察などと振り返り、発表、全体討論)実施した。1/8スケール、1/4スケールおよび1/2スケールを選択した班の実験の成功率は、それぞれ75%、100%および100%であった。全体として、実験による検証過程は生徒主体型学習そのものであり、授業に対しては肯定的な生徒評価が得られた。, The objective of this study is to develop a microscale experiment of stoichiometry by active learning in high school. Active learning is a new and key concept of the revised Course of Study defined by the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology-Japan in 2018. The developed microscale experiment, which uses small quantities of chemicals, includes the reaction of calcium carbonate with hydrochloric acid to form carbon dioxide. It is a scale-down model of the normal scale experiment described in a textbook of “Basic Chemistry” in the Course of Study mentioned above. In 2018, the practice for the senior class of the science course consisted of 5 lessons as follows: 1) preparatory lecture, 2) the microscale experiment, 3) analyzing and discussing the obtained data, making a report and filling out a questionnaire, 4) presentation, 5) final plenary discussion. All of the 24 students of the class were divided into 8 groups equally. Every group chose the best scale (1/8, 1/4, 1/2 or normal scale) for the experiment of stoichiometry to succeed from the viewpoints of their skills and motives. They verified their hypotheses chosen by experiment. Almost all of the groups succeeded in their experiments. A questionnaire about the learning process was given to them from the viewpoint of active learning. The learning process of the students was discussed. Their class evaluation was positive. In conclusion, we are convinced that the microscale experiment works well for active learning in high school chemistry.}, pages = {17--25}, title = {高等学校における生徒主体型学習による 「化学反応の量的関係」のマイクロスケール実験の 開発 Ⅰ}, volume = {4}, year = {2021}, yomi = {ヒライ, トシオ and ナカガワ, テツオ} }