@article{oai:kobe-c.repo.nii.ac.jp:00005830, author = {溝口, 薫 and MIZOGUCHI, KAORU}, issue = {1}, journal = {神戸女学院大学論集, KOBE COLLEGE STUDIES}, month = {Jun}, note = {本論はディケンズの「ドクター・マリゴールドの処方箋」に登場する聾唖の少女とそれを支える主人公に注目しアフェクト研究の手法を用いて物語に現代の読者にも通じる倫理の提示があることを複数の視点から明らかにするものである。 マリゴールドが深い共感を持って育てる聾唖の少女像は一見受動的に見えるが、彼女は、障害の自覚を持ち、なお独立した他者性をもって父に対する応答の意志を表す積極的な内面を形成している。 この物語は、当時の聾教育のコンテキストに照らしてみると、少女が障害に寄り添う手話教育によって豊かな内面的成長を遂げている点で、当時隆盛になりつつあった障害者不在の口話教育推進に対する否定と読むことができる。またマリゴールドの物語としては、リベラルとしての自覚を持つ英国人の共感欠如を問題としている。彼は家庭の崩壊と再生を通して、人生における共感の重要性、ならびに他者への無関心や反対のエゴイスティックな独占を自制する必要性を学んでいる。この意識は、ある意味で今日の読者においても重要な感情の秩序と関わる倫理的認識であり、それゆえにこの物語は21世紀において再び注目されている。, This paper aims to clarify Dickens’s ethical treatment of characters, especially the disabled girl and the supporting hero in “Doctor Marigold’s Prescriptions” using the affect study method. Also, this paper attempts to discuss the author’s attitude toward sign language education by examining the educational background of the deaf at the time. As for the deaf girl named Sophy, Dickens portrays her as a person with an awareness of the disability and independent alterity with firm willpower to respond to her father’s dedication to her. In sign language and sign language education at the time, there was an oral education movement for deaf people. Unfortunately, it aimed to eliminate sign language as a primitive language. Oral education proliferated from the 1860s until around the middle of the 20th century. Dickens seemed to be against it by writing a story of Sophy’s healthy growth in sign language. The story also proves that he paid close attention to the English educational practices of sign language in England. As for Marigold, the protagonist seems to represent the British liberal’s lack of empathy. He tends to advocate liberalism for independence and self-esteem in the first part of the story. However, through his family’s collapse and reconstruction, he recognizes the significance of empathy in one’s life and the need for self-control over indifference to others and egoistic monopoly. This awareness is the most needed ethical recognition, even for today’s readers, and that is why the story was revived in the 21st century.}, pages = {29--46}, title = {手話をめぐる物語「ドクター・マリゴールドの処方箋」に おける感情と倫理}, volume = {68}, year = {2021}, yomi = {ミゾグチ, カオル} }