@article{oai:kobe-c.repo.nii.ac.jp:00006039, author = {三杉, 圭子 and MISUGI, Keiko}, issue = {2}, journal = {神戸女学院大学論集, KOBE COLLEGE STUDIES}, month = {Dec}, note = {ジョン・ドス・パソスの『U・S・A』三部作は、二十世紀の最初の三十年間のアメリカを描出しようとする文学上の試みである。この作品は決して単純な希望の書ではない。しかし、圧倒的なアメリカのシステムに抵抗する言葉の力への信頼こそがこの小説の存在意義である。本論では、物語セクションの焦点人物の一人で、身体性と融合した言葉を持つ社会活動家のメアリー・フレンチに注目する。彼女は語り手が「カメラ・アイ」で提唱するヴィジョンに応答し、資本主義という巨大な圧力と闘う可能性を持つ登場人物である。ここではまず、四つの語りのモードにおける言語と身体性の諸相を俯瞰し、メアリーの物語の位置付けを明らかにする。次に、伝記セクションと物語セクションにおいて、身体性から隔絶された虚偽の言語をもって人心操作に注力する人物表象を考察する。その上で、メアリーの言葉が身体によって裏付けられていることを論じる。『U・S・A』三部作においてメアリーは身体性を備えた言葉の力によって、資本主義権力に抵抗し得る唯一の主要登場人物として描かれている。, John Dos Passos’s U.S.A. trilogy is a literary attempt to represent America in the first three decades of the twentieth century, employing four narrative modes: “Camera Eye,” “Newsreel,” biographies, and fictive narratives. It depicts the dawn of the American century, World War I, and concludes with the onset of the Depression. The trilogy is no novel of simple hope. Instead, a subtle yet unyielding trust in the power of words to resist the overwhelming American system is the raison d’être of the novel. This paper investigates the nature of such words that corporeality must be underpinned to achieve a sound purpose.  As a whole, the novel displays an extensive exploitation of language in different narrative modes, so as to paradoxically indicate the potential of words to foster positive social change, only when mediated by corporeality ——that is, through actual——experiences, physical perceptions, sentiments, and emotions. I focus on Mary French, a social activist and one of the fictive characters equipped with words integrated with corporeality. She serves as the one possible figure to respond to the vision of the narrator in “Camera Eye,” and challenge the enormous pressure cooker of capitalism. Firstly, I survey each narrative mode to examine the relationship of words and corporeality therein, and contextualize Mary’s narrative in the entire text. Next, in the biographies and fictive narratives, I investigate representations of those who are enmeshed in false, manipulative language disconnected from the body. Lastly, I discuss the impact of Mary’s character, whose words are endorsed by her sensations, physically earned feelings, and lived experiences. In U.S.A. trilogy, Mary French stands as the only major character who resists capitalistic power in America.}, pages = {19--35}, title = {『U・S・A』における言葉と身体性が与える力― メアリー・フレンチの有効性 ―}, volume = {69}, year = {2022}, yomi = {ミスギ, ケイコ} }