WEKO3
アイテム
Images of Women in the Modern City : The Poetics of Charles Baudelaire’s Anamnestic Space
https://doi.org/10.18878/00005964
https://doi.org/10.18878/00005964dd3f78c9-c907-4660-a0c5-d74265454e1c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
神戸女学院大学女性学インスティチュート
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-04-18 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Images of Women in the Modern City : The Poetics of Charles Baudelaire’s Anamnestic Space | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | シャルル・ボードレール | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 記憶 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 都市 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | パリの風景 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ヴァルター・ ベンヤミン | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Charles Baudelaire | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | memory | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | city | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Les Fleurs du Mal | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Walter Benjamin | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18878/00005964 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
副題 | ||||||
女性描写と現代都市: シャルル・ボードレールの記憶空間とその詩学 | ||||||
著者 |
古村, 敏明
× 古村, 敏明 |
|||||
著者所属 | ||||||
神戸女学院大学 文学部 英文学科 教授 | ||||||
要旨(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 「メトロポリスと精神生活」におけるゲオルク・ジンメルの言説に代表されるように、外的及び内的変化が絶え間なく起こる現代都市は、精神の疲弊と感情の無個性化を引き起こすと説く思想家は多い。大都市が認知と感情を窮乏させるとしたら、その環境で詩はどのように生まれうるのか? ヴァルター・ベンヤミンによるシャルル・ボードレールの詩の解釈を再考察すると、この問いへの答えの一つが現れる。ベンヤミンは、群衆が現代都市の「衝撃体験」の典型であると説くが、ボードレールの「パリの風景」は群衆を描くより、群衆を背景とし、その中で目を引く存在を描く。「通行人」や「白鳥」といった詩は、目を引く存在としてそこで描かれる女性に、社会的に作られた他者性を吹き込むことで、肥大した主観と拒絶された外界の弁証を介し、意味を失い断片化した都市風景に新しい意味をもたらす。これは、何人も同じ様相の男性老人が出現する「七人の老人」などで見られる、同一性・没個性の描写とは対照を成す。ボードレールの「パリの風景」における、女性の描写、現代都市、記憶といった要素の相互作用と、都市性メランコリアとの関係性を、本論文は考察する。 | |||||
要旨(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In his classic essay entitled"The Metropolis and Mental Life,"Georg Simmel observes how the"intensification of emotional life due to the swift and continuous shift of external and internal stimuli"in urban life results in a"blasé outlook." Likewise, various theorists have portrayed the modern city as a place of mental impoverishment and depersonalized emotional life. But if the metropolis impoverishes one’s cognition and emotion, how does poetry flourish in its environment ? A re‒examination of Walter Benjamin’s reading of the poetry of Charles Baudelaire, a quintessential urban poet of the nineteenth century, reveals one plausible answer. The city dialectically resuscitates one’s interiority by offering its exteriorities to be one’s memory storage; through this process, exteriorities and interiorities are amalgamated, and the city becomes an anamnestic space. The proliferation of objects and sensory stimuli in the city devalues the outside world; as a protective response, one’s subjectivity undergoes an inward retreat and a compensatory hypertrophying. To countert that, a poet seeks to import meaning from the external space—the streets,buildings, people—and while this importation of meaning is, in truth, a subjective assignation, it nonetheless redeems lost meanings in both the external and internal worlds. The hallmark of the experience of urban life is less a phantasmagoria than the desensitized consciousness, which screens out quotidian distractions. Benjamin theorizes that the crowd epitomizes the"shock experience"of the modern city. Baudelaire’s Tableaux Parisiens largely tunes out the crowd, while portraying what stands out from it. In poems such as"À une passante"and "Le Cygne,"images of women function as the socially engineered otherness that infuses meaning to the otherwise devalued, fragmented cityscape. This paper examines how the images of women, the city, and memory interact with one another to counteract the effects of urban melancholia in Baudelaire’s Tableaux Parisiens. |
|||||
書誌情報 |
ja : 女性学評論 en : Women's Studies Forum 巻 37, p. 95-121, 発行日 2023-03-20 |
|||||
雑誌書誌ID | ||||||
AN10066294 | ||||||
出版者 | ||||||
言語 | ja | |||||
出版者 | 神戸女学院大学女性学インスティチュート | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher |