WEKO3
アイテム
高英語力大学生群における逐次通訳時の脳活性-fMRI実験の結果から
https://doi.org/10.18878/00001856
https://doi.org/10.18878/000018568c56977a-3ea3-4da3-8570-b8645d67ed43
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
神戸女学院大学研究所
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-06-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 高英語力大学生群における逐次通訳時の脳活性-fMRI実験の結果から | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Brain Activation in Consecutive Interpreting among University Students with High English Proficiency | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 機能的磁気共鳴画像法 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 言語処理 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 通訳 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 英語 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 日本語 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | fMRI | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | language | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | interpreting | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | English | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Japanese | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18878/00001856 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
著者名(日) |
辰巳, 桂子
× 辰巳, 桂子× 出口, 弘× 長尾, ひろみ× 杉浦, 元亮× ジョン, ヒョンジョン× 生田, 奈穂× 橋爪, 寛× 松縄, 順子× 川島, 隆太 |
|||||
著者名(英) |
TATSUMI, Keiko
× TATSUMI, Keiko× DEGUCHI, Hiroshi× NAGAO, Hiromi× SUGIURA, Motoaki× JEONG, Hyeonjeong× IKUTA, Naho× HASHIZUME, Hiroshi× MATSUNAWA, Junko× KAWASHIAM, Ryuta |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 東北大学加齢医学研究所 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 神戸女学院大学人間科学部心理・行動科学科 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 神戸女学院大学文学部英文学科 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 東北大学加齢医学研究所 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 東北大学加齢医学研究所 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 東北大学加齢医学研究所 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 東北大学加齢医学研究所 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 神戸女学院大学文学部英文学科 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 東北大学加齢医学研究所 | |||||
要旨(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | One of human-being specific activities, interpreting (oral translation), has been adopted as a popular method to enhance second language acquisition lately. The question, however, how interpreting is executed in human brains, remains largely unknown. In this paper, we present our fMRI (functional Magnetic Resonance Imaging) experimental results to investigate how cerebral cortices are activated when subjects are engaged in interpreting exercises. Twenty-one healthy, right-handed university student subjects participated in this study. We directly compared English to Japanese consecutive interpreting (EJ) to Japanese to English consecutive interpreting (JE) using subtraction method, as well as with sentence reconstruction tasks in Japanese (JJ) and English (EE), and with resting condition (Rest, or baseline). The direct subtraction analysis between EJ and JE left only a limited area: left superior temporal gyrus remained. In JE minus EJ (masked by EJ-Rest: P<0.05image), right and left precentral gyri, left thalamus, left and right superior temporal gyri, and left middle temporal gyrus are left, suggesting that JE recruited more extensive regions in comparison with EJ, despite that all sources of sentence recorded and used as stimuli were constructed to be at the same level of difficulty, either directly taken from MEXT (Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology) -authorized popular textbooks used in Japanese public junior high schools, or translation of such sources. The conditions EJ, EE, and JJ showed very similar patterns of cortical activation, indicating that the conditions recruited similar brain regions: left and right superior temporal gyri, mainly left middle temporal gyrus,, left inferior frontal gyrus (opercular part and triangular part), left temporal lobe's lateral surface, and mainly left supplementary motor areas. EJ and JE commonly activated Inferior frontal gyri (opercular part and triangular part) and supplementary motor areas in both hemispheres. Kawashima (2004) reports that even a different-activity-related cortical activation serves as a preparatory activity for the individuals' following activity and enhances learning or delays development of dementia in older subjects. From the results, we infer that EE and JJ sentence reconstruction exercises that activated similar regions to those activated in consecutive interpreting might fit the purpose of consecutive interpreting training preparation. | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00085725 | |||||
書誌情報 |
神戸女学院大学論集 en : KOBE COLLEGE STUDIES 巻 55, 号 1, p. 89-104, 発行日 2008-06-20 |