WEKO3
アイテム
大学の共通英語科目におけるTOEICの軌跡、現状と今後
https://doi.org/10.18878/00005277
https://doi.org/10.18878/000052770640a0c9-d062-4d42-8d18-a31eec828611
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
神戸女学院大学研究所
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-01-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 大学の共通英語科目におけるTOEICの軌跡、現状と今後 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 0verview of the Major Researches on TOEIC Tests in University English Curricula | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | TOEIC教授法 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 共通英語教育カリキュラム | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 英語運用力向上 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | TOEIC pedagogy | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | general English curriculum | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | high English competence | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18878/00005277 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
下村, 冬彦
× 下村, 冬彦 |
|||||
著者所属 | ||||||
神戸女学院大学共通英語教育研究センター | ||||||
要旨(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 2003年の文科省の「英語が使える日本人育成のための行動指針」の発表以来、大学の共通英語科目においてTOEICを扱う大学が増えている。就職においてもTOEICスコアの要求が過熱傾向にあることから、今後も大学でのTOEICへの取り組みは増加するものと思われる。本論文では、1)現在の大学の共通英語教育におけるTOEICを取り巻く状況と経緯、2)TOEICを共通英語科目で扱う事への批判、3)どのようなTOEIC対策クラスの教授法の有用性がこれまでに検証されてきたか、の3点を先行論文を繙いて検証し、今後のより良いTOEICクラスの指導に向けどのような研究が有用かを検証した。 | |||||
要旨(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Recent trends of including TOEIC preparation into general English curriculum at higher educational institutions in Japan have further accelerated as most college graduates need to have certain TOEIC scores to launch thier career paths after graduation. To better understand the current situation surrounding TOEIC test in Japanese universities and identify its future directions, this paper explores: 1) how TOEIC was introduced to university English curricula, 2) the criticisms against teaching TOEIC preparation classes in general English curricula, 3) what has been researched about the effective pedagogies for university TOEIC preparation classes and 4) the areas that require further researches. | |||||
書誌情報 |
神戸女学院大学論集 en : KOBE COLLEGE STUDIES 巻 63, 号 2, p. 89-100, 発行日 2016-12 |
|||||
雑誌書誌ID | ||||||
AN00085725 |