WEKO3
アイテム
「絵金ブーム」の歴史社会学的考察
https://doi.org/10.18878/00005611
https://doi.org/10.18878/00005611c39fb5f4-cb24-4ede-8a04-678e8cab6052
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
神戸女学院大学研究所
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-01-07 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 「絵金ブーム」の歴史社会学的考察 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | A Sociological Consideration of the History of the "Ekin Boom" | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 絵金 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 芝居絵屏風 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ブーム | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 土佐 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 歴史社会学 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Ekin | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Shibai-e screens | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | boom | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Tosa | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | historical sociology | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.18878/00005611 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
著者 |
小松, 秀雄
× 小松, 秀雄
|
|||||||||||
著者所属 | ||||||||||||
値 | 神戸女学院大学 名誉教授 | |||||||||||
要旨(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 高知県(昔の土佐の国)では大きな芝居絵屏風を飾る夏祭りが行われ、土佐の夏の風物詩として地域の人びとに親しまれていた。芝居絵屏風は大きな(180 cm×180 cm)二曲一隻の屏風であり、弘瀬金藏(1812-1876)、通称、絵金が芝居絵屏風を描き始めた。江戸時代後期から明治時代まで土佐の国では、農村舞台で歌舞伎や人形浄瑠璃などの地芝居が上演された。人びとは芝居絵屏風を絵金に描いてもらい、夏祭りの機会に神社やお堂に奉納した。しかしながら、日本の近代化の過程で映画が普及し、娯楽が多様化するにともない、夏祭りに芝居絵屏風を飾ることも少なくなった。絵金の死から約90年後、1960年代における対抗文化の時代背景の下で絵金と彼の芝居絵屏風などの作品が再び注目されるようになった。絵金の画集などの本が出版されたり、絵金の映画が全国の映画館で上映されたり、東京、大阪、京都、神戸の有名な百貨店で絵金展が開催された。新聞や雑誌などのマスメディアによって名づけられた「絵金ブーム」が到来した。本論文では、歴史社会学的視点から、「絵金ブーム」に関する多様な資料を分析し論述してみる。 | |||||||||||
要旨(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | Some locales of Kochi Prefecture (formerly Tosa Province) held summer festivals to display Shibai-e screens;a Tosa summer tradition. Shibai-e screens are large (180 by 180 centimeters) two-panel folding screens that were painted by the artist Hirose Kinzo (1812-1876), known as Ekin. In the Tosa province, Jishibai (rural forms of kabuki or traditional puppet theater Ningyojoruri) were performed on rural wooden stages from the late Edo period to the Meiji period. People had requested Ekin to paint Shibai-e screens to dedicate to Shinto shrines, or Buddhist temples during their summer festivals. However, the during the modernization of Japan the spread of the movies and the diversification of popular amusements resulted in the decline of summer festivals to display Shibai-e screens. Approximately 90 years after Ekin’s death, under the historical context of 1960s and the age of counter-culture, Ekin and his works returned to the public eye. The collecitons of Ekin’ s pictures were published and the movie of Ekin shown in the movie theaters throughout Japan. Moreover, Ekin exhibitions were held at the famous department stores in Tokyo, Osaka, Kyoto, and Kobe. The “Ekin Boom”, as refered by some newspapers or magazines, had come. This paper analyzes and discusses various materials on the “Ekin boom” from the perspective of historical sociology paradigm. | |||||||||||
書誌情報 |
神戸女学院大学論集 en : KOBE COLLEGE STUDIES 巻 66, 号 2, p. 1-16, 発行日 2019-12-20 |
|||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
値 | AN00085725 | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 神戸女学院大学研究所 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
値 | publisher |