WEKO3
アイテム
119番通報における市民の心理的要因に関する探索的検討
https://doi.org/10.18878/00005762
https://doi.org/10.18878/000057621727986b-4dd8-4d38-a8a0-ce24437c2ec7
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
神戸女学院大学研究所
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2022-01-12 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 119番通報における市民の心理的要因に関する探索的検討 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | An Exploratory Study on Psychological Factors of Citizens Calling 119 in Japan | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 119番通報 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 市民 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 感情的動揺 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 119番通報に関する知識 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | calling 119 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | citizens | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | emotionality | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | knowledge on making 119 calls | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18878/00005762 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
木村, 昌紀
× 木村, 昌紀× 塩谷, 尚正× 北小屋, 裕× SHIOTANI, Takamasa× KITAGOYA, Yutaka |
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著者所属 | ||||||
値 | 神戸女学院大学 人間科学部 心理・行動科学科 准教授 | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 梅花女子大学 心理こども学部 心理学科 准教授 | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 京都橘大学 健康科学部 救急救命学科 講師 | |||||
要旨(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 119番通報の件数が膨大な数に上る中、市民が適切に通報できないことが救急現場の負担や救急隊や消防隊の到着遅延の原因となっている。本研究は、円滑な通報の実現を目指して、119番通報における市民の心理的要因を探索的に検討する。20代から60代までの各世代の男女約100名ずつからなる、全国1063名を対象にインターネット調査を実施した。119番通報の際、市民の感情的動揺が激しいほど通信指令員とのコミュニケーションは阻害される一方で、通報に対する正確な知識が多いほど円滑なコミュニケーションは促進されていた。特に、初めての通報で知識の効果は顕著だった。市民が119番通報の正確な知識を身につけることは、たとえ感情的に動揺していても、通信指令員との円滑なコミュニケーションにつながる。様々な機会や方法を通じて、市民に119番通報に関する情報を周知していくことが求められる。 | |||||
要旨(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The frequency of 119 calls has increased significantly in recent times. The increasing number of inappropriate 119 calls made by citizens has become a burden on emergency service workers and caused delays in dispatching emergency services. This study explored the psychological factors of citizens calling 119 for increasing the efficiency of reporting emergencies by citizens. An online survey was conducted with Japanese citizens (N =1063, approximately 100 men and women in each generation from their 20s to 60s). Citizens’ emotionality when calling 119 inhibited the communication with the dispatchers significantly. On the other hand, smooth communication was facilitated by citizens having appropriate knowledge about reporting emergencies. Furthermore, the effect of knowledge was especially significant in the first report of an emergency. Citizens’ knowledge of making 119 is useful for increasing the efficiency of communicating with dispatchers, even if callers were emotionally upset. Therefore, it is necessary to make use of different opportunities and methods to inform citizens about how to make appropriate 119 calls. | |||||
書誌情報 |
神戸女学院大学論集 en : KOBE COLLEGE STUDIES 巻 68, 号 2, p. 29-44, 発行日 2021-12-20 |
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雑誌書誌ID | ||||||
値 | AN00085725 | |||||
出版者 | ||||||
値 | 神戸女学院大学研究所 | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher |