WEKO3
アイテム
『鬼平犯科帳』に見る舞台回しとしての女の力 ―「むかしの女」の蘇生と鎮魂―
https://doi.org/10.18878/00005965
https://doi.org/10.18878/00005965603cbf37-9a00-4c45-8cdc-d91a0523eaca
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
神戸女学院大学女性学インスティチュート
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-04-18 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 『鬼平犯科帳』に見る舞台回しとしての女の力 ―「むかしの女」の蘇生と鎮魂― | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | The Driving Force of a Woman as a Stage Producer in The Case Files of Onihei ―Resuscitation of and Requiem for”A Woman from he Past”― | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 女性性 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 舞台回し | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 性の商品化 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 呪い=祟り | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 鎮魂 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Female Sexuality | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Stage Producer | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Commodification of Sex | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Curse | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Requiem | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.18878/00005965 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
著者 |
難波江, 和英
× 難波江, 和英
|
|||||||||||
著者所属 | ||||||||||||
値 | 神戸女学院大学 名誉教授 | |||||||||||
要旨(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 本稿は池波正太郎著『鬼平犯科帳』の短編「むかしの女」(1968年)に登場するおろくに焦点をあて、その女性性が物語の流れを操り、「『鬼平』=男の世界」という神話を支えると同時に揺るがしていることを論証する。それを踏まえ、おろくに象徴される「むかしの女」は、この世に存在しなかったものとして見捨てられた我が身を弔えと訴えながら、哀悼の儀式を求めていることを結論として導く。 注目すべきは、牙儈女すあいおんな(江戸後期の非公認の売女)だったおろくが、昔の客たちから過去の関係の口止め料を奪ったことである。それにつれ、おろくは物語で起こる悲喜劇の舞台回しを演じ始める。他方、昔の客たちは公私にわたり体面を保つため、おろくのゆすりに屈してしまう。その結果、牙儈女として日陰の身を生きたおろくの存在は、彼らの貨幣と等しい交換価値を帯びて世間に蘇る。 おろくはたしかに昔の客たちをゆすったが、象徴的に見れば、彼らにおろくを想起させ、記憶喪失の代価を払うよう強いたのは、おろく同様、長らく忘れ去られた「むかしの女」たちから響く女性性の呪い=祟りである。それに照らせば、盗賊改方長官・長谷川平蔵は、物語の最後でおろくの亡骸を自分の菩提所へ葬ると決めたとき、おろくばかりか、他の多くの「むかしの女」のためにも蘇生と鎮魂の儀式を司っていたと言える。 |
|||||||||||
要旨(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | This article features a character named Oroku in"A Woman from the Past"(1968), a short story in The Case Files of Onihei by Shotaro Ikenami, and demonstrates that her female sexuality is controlling the flow of this narrative, both underlying and undermining the myth of"Onihei=the world of men."From here follows a conclusion that"a woman from the past" symbolized by Oroku has been calling for a ritual of condolence, claiming her long‒deserted presence should be recalled in mourning. What is noteworthy about Oroku is that, taking advantage of her past career as an illegal prostitute in the late Edo period, she demands hush money from her ex‒clients to conceal their confidential relationship with her. In effect, she starts serving as a stage producer in tragicomedies throughout the story. Her ex‒clients, on the other hand, reluctantly yield to her requests because they place higher priority on maintaining their reputation. Consequently, the presence of Oroku as an illegal prostitute revives, gaining social value corresponding to the amount they have paid to her. It is true that Oroku has actually extorted money from her former clients.Symbolically, however, it is the echoing curse of long‒lost women from the past like Oroku that has forced these men to remember her and make up for their amnesia with the compensatory money they have handed over to her. Seen against this backdrop, Heizo Hasegawa (Onihei), General of the Special Operation Forces, plays an essential role at the end of the story in conducting a ritual of resuscitation of and requiem for those women as he determines to set up a grave for Oroku in his family temple, thereby leaving a sign to indicate both the death of this stage producer and the presence of many other women from the past. |
|||||||||||
書誌情報 |
女性学評論 en : Women's Studies Forum 巻 37, p. 123-152, 発行日 2023-03-20 |
|||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
値 | AN10066294 | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 神戸女学院大学女性学インスティチュート | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
値 | publisher |