WEKO3
アイテム
精神分析の治療関係と「真実を知りたいという本能」について
https://doi.org/10.18878/00006250
https://doi.org/10.18878/000062505b784c86-c8ef-47c9-8869-43c821d44cb4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
神戸女学院大学大学院人間科学研究科
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-06-13 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 精神分析の治療関係と「真実を知りたいという本能」について | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | On Therapeutic relationship of psychoanalysis and “epistemophilic instinct” | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 精神分析の治療関係 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 真実を知りたいという本能 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 主体性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | アカデミズム | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | therapeutic relationship of psychoanalysis | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | epistemophilic instinct | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | subjectivity | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | academism | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18878/00006250 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
若佐, 美奈子
× 若佐, 美奈子 |
|||||
著者所属 | ||||||
神戸女学院大学大学院 人間科学研究科 | ||||||
要旨(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本稿で私は、「真実を知りたいという本能epistemophilic instinct」(Klein, M. 1926)が精神分析的な治療関係を特徴付けることを、臨床症例を用いて主張した。人が「真実を知りたいという本能」を持つと想定した治療関係は、心を深く理解し、無意識を知ろうと試みる。これは、現代医療における共同意思決定モデルやラポール、すなわち「クライエントの権利」や「人としてのあたたかさ」を重視する姿勢とは明確に区別される。また、「真実を知りたいという本能」は、欲求不満や不安に耐えながらも、主体的に問いを続けるという点で、大学・大学院教育における学生のアカデミズムのテーマと近接しているとも主張した。 | |||||
要旨(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In this article, I argue, using clinical cases, that "epistemophilic instinct" (Klein, M. 1926) characterizes psychoanalytic therapeutic relationships. The therapeutic relationship assuming that an individual has "epistemophilic instinct" tries to understand the mind deeply and know the unconscious. This is clearly distinguished from shared decision-making models and the rapport in modern healthcare, "a respect for the rights of the clients" and "an emphasis on personal warmth." I also considered that "epistemophilic instinct" was close to the theme of student academism in university and graduate school education in that they continue to ask questions independently while enduring frustration and anxiety. | |||||
書誌情報 |
ヒューマンサイエンス 巻 23, p. 1-7, 発行日 2020-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 神戸女学院大学大学院人間科学研究科 | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher |