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アイテム
論文 日本中世の芸能と異性装―女装を中心に
https://doi.org/10.18878/0002000264
https://doi.org/10.18878/000200026401ea0aac-bcff-4ab6-8dd2-ad4a54576870
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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神戸女学院大学女性学インスティチュート
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
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公開日 | 2024-04-18 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 論文 日本中世の芸能と異性装―女装を中心に | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Performing Arts and Cross‒dressing in Medieval Japan: Focusing on Female‒dressing | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 異性装 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 芸能 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 風流 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 日本中世史 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ジェンダー | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Cross‒dressing | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | performing arts | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | entertainment (”furyu”) | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Japanese medieval history | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | gender | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.18878/0002000264 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
著者 |
辻, 浩和
× 辻, 浩和
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著者所属 | ||||||||||||
立命館大学 文学部 日本史研究学域 教授 | ||||||||||||
要旨(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 本稿では、中世芸能における男性の女装事例を取り上げ、その「場」における関係性や社会的機能について分析した。まず厳島内侍などの女性芸能者の代替として男性が女装し田楽を行った事例では、法楽の効果を高めるための手段として女装が行われており、「興」を目的としないあり方がうかがえた。次に酒宴や祭礼における風流拍子物、風流踊りの場で行われた女装は、いずれの例も女装者が主体的・自発的に「風流」としての女装を選び取っており、対等な仲間内で女装者も観客も相互に「興」を共有するようなあり方が見てとれた。このように男性の女装が比較的対等な関係性を前提として「風流」の「興」を共有し、人間関係を維持・強化する営みであるのに対して、女性の男装は観客、とりわけ男性の「興」に奉仕することを主眼とする、非対称性を帯びた「風流」といえる。中世芸能における男装と女装にはこうした社会的位置づけや機能の差異が存在する。こうした差異は社会におけるジェンダー構造を反映したものであり、芸能は社会と不可分に成立するがゆえに、こうしたジェンダー構造をも引き受けざるを得ない。 | |||||||||||
要旨(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | This paper explores cases of male cross‒dressing in medieval performing arts and analyzes the relationships and social functions associated with such occasions. First, we examine the case of a man who cross‒dressed as a substitute for a shrine maiden to perform dengaku. The cross‒dressing was used as a means to enhance the effect of prayer, and the purpose was not to entertain. Second, in all instances of cross‒dressing at sake banquets and festivals, the cross‒dressers and spectators shared the"entertainment"with each other equally, as they chose cross‒dressing as a "furyu"(a style of entertainment) on their own initiative and voluntarily. In this way, male cross‒dressing is an activity to share the entertainment of "furyu"and maintain and strengthen human relationships based on relatively equal relationships. However, female cross‒dressing is an asymmetrical "furyu"that focuses on serving the entertainment of the audience, especially the male audiences. These differences exist in the social positioning and function between men’s and women’s cross‒dressing in the medieval performing arts. These differences reflect the gender structure of society, and because the performing arts are inseparable from society, they cannot help but take on this gender structure as well. |
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書誌情報 |
ja : 女性学評論 en : Women's Studies Forum 巻 38, p. 5-29, 発行日 2024-03-20 |
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雑誌書誌ID | ||||||||||||
AN10066294 | ||||||||||||
出版者 | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
出版者 | 神戸女学院大学女性学インスティチュート | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
値 | publisher |