ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 女性学評論
  2. 第7号 (1993)

不在の子宮 -メアリー・シェリーの『フランケンシュタイン』を読む-

https://doi.org/10.18878/00002118
https://doi.org/10.18878/00002118
95b6590d-a5d7-4296-a568-3aa93d6924ca
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00007679559.pdf KJ00007679559 (880.8 kB)
神戸女学院大学
女性学インスティチュート
Item type 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 1993-03-01
タイトル
タイトル 不在の子宮 -メアリー・シェリーの『フランケンシュタイン』を読む-
タイトル
タイトル The Absent Womb: A Reading of Mary Shelley's Frankenstein
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.18878/00002118
ID登録タイプ JaLC
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
記事種別(日)
値 特集
記事種別(英)
言語 en
値 Special Issue
論文名よみ
その他のタイトル フザイ ノ シキュウ メアリー シェリー ノ フランケンシュタイン オ ヨム
著者名(日) 渡部, 充

× 渡部, 充

WEKO 5798
KAKEN-研究者検索 10220930

渡部, 充

ja-Kana ワタナベ, ミツル

Search repository
著者名(英) Watanabe, Mitsuru

× Watanabe, Mitsuru

WEKO 5798
KAKEN-研究者検索 10220930

en Watanabe, Mitsuru

Search repository
著者所属(日)
値 神戸女学院大学文学部英文学科(イギリス文学)
著者所属(英)
言語 en
値 Lecturer of Kobe College, English Department(English Literature)
要旨(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The female characters of Mary Shelley's Frankenstein play essentially the same role of a subservient <Domestic Angel> and fall so vulnerably and innocently into the hands of the nameless creature,`Monster.'Such feminist critics as Moers,Poovey,Gilbert and Gubar,and Johnson, however, have shown that the male-dominance of the narrative and the monstrosity of the solitary heroes indicate that the consideration of relationship between<Woman Writer> and her text is very important to understand this seminal modern horror fully. This paper, drawing on the implicit metaphors of <Womb> on two levels of story-telling and of story-told, offers a new reading of Frankenstein. The monstrosity of the Monster, Victor, and Mary will respectively be shown as a head-on collision of the direct but ambiguous opposites, such as Creator/ Creature,Father/ Son,Culture/ Nature,(Woman)Writer/(Her) Text, and others. By acting out into the story her deep-felt antagonism between being forced to be a <Domestic Angel> and trying to be a <Woman Writer=Monster>,Mary, like Frankenstein himself, became a progenitor of herself, the author of Frankenstein. Her Monster,in its widest sense, represents the transgression of Frankenstein. Her Monster, in its widest sense,represents the transgression of the boundary between the level of human genealogy/ of story-told and the meta-level of super-human genealogy/ of story-telling. Thus, ati the end of the novel,the Monster is relieved from Mary's threefold narrative frame,to be her"hideous progeny"and"go forth and prosper" in this world of "Waking Dreams"
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10066294
書誌情報 女性学評論
en : Women's studies forum

巻 7, p. 63-82, 発行日 1993-03
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 11:30:15.146020
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3