WEKO3
アイテム
兵庫県の農村舞台と播州歌舞伎の歴史社会学的再考
https://doi.org/10.18878/00005409
https://doi.org/10.18878/00005409783a7a20-fad4-4ad4-b18f-8e7cf967d1e7
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
神戸女学院大学研究所
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-07-27 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 兵庫県の農村舞台と播州歌舞伎の歴史社会学的再考 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | A Sociological Reconsideration of the History of Rural Stage and Banshu Kabuki | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 農村舞台 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 農村歌舞伎 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 高室芝居 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 播州歌舞伎 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 歴史社会学 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | rural stage | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | rural kabuki | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Takamuro Shibai | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Banshu Kabuki | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | historical sociology | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.18878/00005409 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
著者 |
小松, 秀雄
× 小松, 秀雄
|
|||||||||||
著者所属 | ||||||||||||
値 | 神戸女学院大学名誉教授 | |||||||||||
要旨(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 江戸時代後期から昭和初期にかけて農村地域では多くの神社境内に木造の農村舞台が造られ、地芝居(農村歌舞伎や人形浄瑠璃)が上演された。しかし、戦後の高度経済成長の過程でテレビが普及し娯楽が多様化するにともない、ほとんどの地芝居は行われなくなり、多数の農村舞台が取り壊された。本論文の第1章では、1960年代から30年にわたり実施され発表されてきた農村舞台の調査研究の資料を再検討してみる。第2章では高室芝居と播州歌舞伎の歴史的変遷を考察する。江戸時代後期から大正時代まで高室芝居の座 (劇団) は、播磨の国あるいは兵庫県における農村舞台で大活躍したが、昭和10年までにすべての座 (劇団) が解散してしまった。戦後になって東播磨の多可郡多可町に播州歌舞伎クラブが設立され高室芝居の伝統を受け継ぎ、兵庫県内外で活発に公演を続けている。本論文では、歴史社会学の視点から農村舞台あるいは地芝居に関する多様な郷土資料を分析し論述してみる。 | |||||||||||
要旨(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | From the late Edo period to the beginning of the Showa period, wooden rural stages were built in many shrines in farming villages, on which jishibai (rural forms of kabuki or traditional puppet theatre Ningyojoruri) were performed. During the postwar years of high economic growth, however, the spred of television and the diversification of popular amusements resulted in the decline of jishibai and rural stages. Most jishibai performances were discontinued and many rural stages were demolished. In the first chapter of this paper,the materials from research on rural stages that began in the 1960's and lasted thirty years are reviewed. In the second chapter, the historical change of Takamuro Shibai and Banshu Kabuki are investigated. The troupes of Takamuro Shibai played an active part in the rural kabuki performances in Harima Province (present day Hyogo Prefecture) from the late Edo Period to the Taisho period, but all of them disbanded by the tenth year of Showa. In the postwar period, the Banshu Kabuki club was founded in Taka-cho, Taka-country in the Highshi Harima region to preserve the heritage of Takamuro Shibai, and have since given public perfomances in and out of HYOGO Prefecture.The paper analyzes and discusses various local materials on rural stages orrural stages or jishibai under the historical socioloty paradigm. | |||||||||||
書誌情報 |
神戸女学院大学論集 en : KOBE COLLEGE STUDIES 巻 64, 号 1, p. 19-34, 発行日 2017-06-20 |
|||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
値 | AN00085725 | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 神戸女学院大学研究所 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
値 | publisher |