ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論集
  2. 第68巻 (2021)
  3. 第1号

手話をめぐる物語「ドクター・マリゴールドの処方箋」に おける感情と倫理

https://doi.org/10.18878/00005747
https://doi.org/10.18878/00005747
fb345c76-1979-4acc-a3fa-aa0292fecc9e
名前 / ファイル ライセンス アクション
202106_186-04.pdf 202106_186-04 (812.7 kB)
神戸女学院大学研究所
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-07-04
タイトル
タイトル 手話をめぐる物語「ドクター・マリゴールドの処方箋」に おける感情と倫理
タイトル
タイトル Affect and Ethics in “Doctor Marigold’s Prescriptions” as a Story about Sign Language
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 チャールズ・ディケンズ
キーワード
主題Scheme Other
主題 感情
キーワード
主題Scheme Other
主題 倫理
キーワード
主題Scheme Other
主題 手話
キーワード
主題Scheme Other
主題 19世紀の聾唖教育論争
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Charles Dickens
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 affect
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 ethics
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 sign language
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 deaf-mute education controversy in the nineteenth-century
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.18878/00005747
ID登録タイプ JaLC
著者 溝口, 薫

× 溝口, 薫

溝口, 薫

ja-Kana ミゾグチ, カオル

en MIZOGUCHI, KAORU

Search repository
著者所属
値 神戸女学院大学 文学部 英文学科 教授
要旨(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本論はディケンズの「ドクター・マリゴールドの処方箋」に登場する聾唖の少女とそれを支える主人公に注目しアフェクト研究の手法を用いて物語に現代の読者にも通じる倫理の提示があることを複数の視点から明らかにするものである。
マリゴールドが深い共感を持って育てる聾唖の少女像は一見受動的に見えるが、彼女は、障害の自覚を持ち、なお独立した他者性をもって父に対する応答の意志を表す積極的な内面を形成している。
この物語は、当時の聾教育のコンテキストに照らしてみると、少女が障害に寄り添う手話教育によって豊かな内面的成長を遂げている点で、当時隆盛になりつつあった障害者不在の口話教育推進に対する否定と読むことができる。またマリゴールドの物語としては、リベラルとしての自覚を持つ英国人の共感欠如を問題としている。彼は家庭の崩壊と再生を通して、人生における共感の重要性、ならびに他者への無関心や反対のエゴイスティックな独占を自制する必要性を学んでいる。この意識は、ある意味で今日の読者においても重要な感情の秩序と関わる倫理的認識であり、それゆえにこの物語は21世紀において再び注目されている。
要旨(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This paper aims to clarify Dickens’s ethical treatment of characters, especially the disabled girl and the supporting hero in “Doctor Marigold’s Prescriptions” using the affect study method. Also, this paper attempts to discuss the author’s attitude toward sign language education by examining the educational background of the deaf at the time.
As for the deaf girl named Sophy, Dickens portrays her as a person with an awareness of the disability and independent alterity with firm willpower to respond to her father’s dedication to her. In sign language and sign language education at the time, there was an oral education movement for deaf people. Unfortunately, it aimed to eliminate sign language as a primitive language. Oral education proliferated from the 1860s until around the middle of the 20th century. Dickens seemed to be against it by writing a story of Sophy’s healthy growth in sign language. The story also proves that he paid close attention to the English educational practices of sign language in England. As for Marigold, the protagonist seems to represent the British liberal’s lack of empathy. He tends to advocate liberalism for independence and self-esteem in the first part of the story. However, through his family’s collapse and reconstruction, he recognizes the significance of empathy in one’s life and the need for self-control over indifference to others and egoistic monopoly. This awareness is the most needed ethical recognition, even for today’s readers, and that is why the story was revived in the 21st century.
書誌情報 神戸女学院大学論集
en : KOBE COLLEGE STUDIES

巻 68, 号 1, p. 29-46, 発行日 2021-06-20
雑誌書誌ID
値 AN00085725
著者版フラグ
値 publisher
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 11:19:04.898545
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3