WEKO3
アイテム
小学校社会科副読本の未来像 ― 兵庫県における地域副読本の作成・利用状況分析からの考察 ―
https://doi.org/10.18878/00005760
https://doi.org/10.18878/00005760b965faf4-7c8f-44d8-9cdf-4ec3a23ec6b2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
神戸女学院大学研究所
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-01-07 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 小学校社会科副読本の未来像 ― 兵庫県における地域副読本の作成・利用状況分析からの考察 ― | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Future Image of Elementary School Social Studies Supplementary Reader ― Consideration from the Preparation and Usage Analysis of Regional Supplementary Readers in Hyogo Prefecture ― | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 副読本 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 主体的な学び | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 地域教材 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ワークブック | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | supplementary reader | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | independent learning | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | community teaching materials | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | workbook | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.18878/00005760 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
著者 |
古岡, 俊之
× 古岡, 俊之
|
|||||||||||
著者所属 | ||||||||||||
値 | 神戸女学院大学 文学部 総合文化学科 特任教授 | |||||||||||
要旨(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 新しい学習指導要領は「主体的な学び」、「対話的な学び」、「深い学び」の視点で児童生徒の資質・能力の伸長を目指すものである。児童生徒が学習や人生において「見方・考え方」を自在に働かせることができるようにすることが、教師の専門性の発揮と共に、準教科書である小学校社会科副読本に求められるところである。本稿では、「読んで理解させる副読本」「豊富な写真資料等を見せて間接体験で済ませる副読本」からいかに脱却し、また授業と授業の間をつなぎ、「主体的な学び」、「対話的な学び」、「深い学び」の視点で授業改善を進める副読本とするかの試案を示す。 | |||||||||||
要旨(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | The new course of study aims to develop the qualities and abilities of children and students from the perspectives of “independent learning,” “interactive learning,” and “deep learning.” It is required for elementary school social studies supplementary readers, which are quasi-textbooks, to enable children to freely use their “views and ways of thinking” in learning and life, as well as to demonstrate the expertise of teachers. In this paper, how to break away from “a supplementary reader that makes you read and understand” and “a supplementary reader that shows abundant photographic materials and allows you to do indirect experience”, and also connects classes, “independent learning”, “interactive” shows a tentative plan to use as a supplementary reader to improve lessons from the perspectives of “learning” and “deep learning.” | |||||||||||
書誌情報 |
神戸女学院大学論集 en : KOBE COLLEGE STUDIES 巻 68, 号 2, p. 1-15, 発行日 2021-12-20 |
|||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
値 | AN00085725 | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 神戸女学院大学研究所 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
値 | publisher |