WEKO3
アイテム
幼児期から可能なストループ課題の検討 ―アンパンマン上下ストループ課題の考案―
https://doi.org/10.18878/00006258
https://doi.org/10.18878/000062581431317a-0da3-4540-9aa9-8fbeb0eb6384
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
神戸女学院大学大学院人間科学研究科
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-06-13 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 幼児期から可能なストループ課題の検討 ―アンパンマン上下ストループ課題の考案― | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Investigation of Stroop tasks that can be used in early childhood ―Devising the Anpanman Upper and Lower Stroop Task― | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ストループ干渉 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 幼児 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 抑制 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 逆転学習 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Stroop interference | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | infant | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | inhibition | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | reversal learning | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.18878/00006258 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
著者 |
矢野, 円郁
× 矢野, 円郁
|
|||||||||||
著者所属 | ||||||||||||
値 | 神戸女学院大学 人間科学部 | |||||||||||
要旨(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | Various versions of Stroop tasks, such as the Day/Night task(Gerstadt, Hong, & Diamond, 1994), have been used in young children to examine the development of inhibitory control. However, such tasks are not paradigms that produce Stroop interference, but rather reversal learning paradigms. Therefore, in this paper, we propose a true, early childhood version of the Stroop task: an upper and lower Stroop task using the stimulus of Anpanman, a well-known, beloved anime character for young children. The task consists of a picture of Anpanman with the upper or lower part of his face missing, presented on either the upper or lower part of the screen or paper. The children are asked to judge which part of the face (upper or lower) is missing, regardless of the position on the screen or paper. The use of this task would enable the measurement of the suppression of Stroop interference starting in children aged even younger than 5 – 6 years. |
|||||||||||
書誌情報 |
ヒューマンサイエンス 巻 25, p. 45-48, 発行日 2022-03-31 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 神戸女学院大学大学院人間科学研究科 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
値 | publisher |