ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論集
  2. 第63巻 (2016)
  3. 第2号

小学校教職課程を履修する大学生を対象としたマイクロスケール実験の授業実践―水とエタノールの密度測定―

https://doi.org/10.18878/00005278
https://doi.org/10.18878/00005278
9e90eda3-d95e-4b7e-8a18-b11303744fd5
名前 / ファイル ライセンス アクション
201612_177-09.pdf 201612_177-09 (554.3 kB)
神戸女学院大学研究所
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-01-26
タイトル
タイトル 小学校教職課程を履修する大学生を対象としたマイクロスケール実験の授業実践―水とエタノールの密度測定―
タイトル
タイトル Practical Lessons on Microscale Experiments in Primary Teacher Education ーDensity Measurements of Water and Ethanolー
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 マイクロスケール実験
キーワード
主題Scheme Other
主題 小学校教員養成
キーワード
主題Scheme Other
主題 密度
キーワード
主題Scheme Other
主題 授業実践
キーワード
主題Scheme Other
主題 理科教育
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Microscale experiment
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Primary teacher education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Density
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Practical lesson
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Science education
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.18878/00005278
ID登録タイプ JaLC
著者 内田, 祐貴

× 内田, 祐貴

内田, 祐貴

ja-Kana ウチダ, ユキ

en UCHIDA, Yuki

Search repository
中川, 徹夫

× 中川, 徹夫

中川, 徹夫

ja-Kana ナカガワ, テツオ

en NAKAGAWA, Testuo

Search repository
著者所属
値 神戸松陰女子学院大学人間科学部子ども発達学科講師
著者所属
値 神戸女学院大学人間科学部環境・バイオサイエンス学科教授
要旨(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 わが国の小学校教員に対する意識調査において、6割以上の教員が、自身の観察実験に対する知識・技術に不安を抱えていることが判明した。特に、採用5年未満の若手教員に限ると、その割合は9割近くになる。一方、小中学生の実験観察に対する知識・技術に対する調査では、メスシリンダーを用いた体積測定などに対して、技能に関する知識はあっても、実際に技能を使えない場合があることも判明した。そこで、本研究では、小中学生の実験観察に対する知識・技術の課題に対して指導できる教員の養成を目指し、小学校教員養成課程の学生を対象に、学生の実験技術の向上を目的に、水とエタノールの密度を測定するマイクロスケール実験の授業実践を行い、その有効性を検証した。結果は、多くの学生が、密度測定の実験の体験がないにもかかわらず、すべての学生が、授業内で密度測定を手早く行えるようになり、自身の実験指導力向上に効果があると感じたことが明らかになった。これより、本研究は、小学校教員を志望する学生の実験に対する知識・技術の向上に資すると判断できる。
要旨(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In Japan, over 60% of primary school teachers are not confident in the knowledge and skills of science experiments. In particular, this tendency is remarkable amongst young teachers. Meanwhile, it is revealed that elementary and junior high school students have some knowledge about the experiments but they cannot use several experimental apparatuses e.g.graduated cylinders. In order to resolve these problems, we performed practical lessons on microscale experiments on density measurement of water and ethanol for university students in a primary education course to improve their exprimental kills. Many students had not made density measurement expeirments, however all students finished smoothly. Moreover, they felt that this lesson was useful for their experimental kills. Therefore, it has been found that our lessons on microscale density measurment experiments are effective for improving the knowledge and skills of the expriments.
書誌情報 神戸女学院大学論集
en : KOBE COLLEGE STUDIES

巻 63, 号 2, p. 101-109, 発行日 2016-12-20
雑誌書誌ID
値 AN00085725
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 11:26:03.730526
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3